Kapoenen

KapoenenLogo

Iedereen die 6 jaar wordt vóór 1 januari van het lopende scoutsjaar of in het eerste leerjaar zit, kan lid worden van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Kapoenen zijn 6 tot 8 jaar. Ze ontdekken al spelend wat het is om scout of gids te zijn.

Het leven van een kapoen is vol spel en fantasie. De leiding bedenkt spelen op maat van kapoenen en laat genoeg ruimte om op hun eigen impulsen in te gaan. Wat vinden ze leuk en wat kunnen ze al op die leeftijd?

Welpen

WelpenLogo

Een welp

Kabouters en welpen hebben veel energie. Hun enthousiasme kent soms geen grenzen. Ze bouwen graag kampen, verzinnen een geheime taal en halen kattekwaad uit. Hun vrienden staan centraal.

Het is typisch voor welpen en kabouters dat ze zelf dingen leren doen.

Ze krijgen ruimte en kansen om dingen uit te proberen en van elkaar te leren.

De werking wordt ingekleed met verhalen en fantasie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het Jungleboek (vandaar de welpen).

Jonggivers

JonggiverLogo

Jonggidsen en jongverkenners zijn tussen 11 en 13 jaar oud.

Jonggivers houden van avontuur en steken graag de handen uit de mouwen. Ze vinden het leuk om inspraak te hebben en gaan graag nieuwe uitdagingen aan: vlottentocht, koken op houtvuur, slapen in patrouilletenten. Jonggivers leren samenwerkenengagement tonen en zich inzetten voor anderen. Zo ontdekken ze stilaan wat scouting echt inhoudt en leggen hun belofte met trots af.

Jonggivers zitten op de wip tussen kind en puberHun leefwereld verandert razendsnel en wordt plots veel complexer.  Al die veranderingen zijn soms overweldigend.

Op geen enkele leeftijd verschillen kinderen zo fel van elkaar als bij de jonggivers. Bovendien hebben ze vaak schrik om anders te zijn. Vrienden, hun plaats in de groep en de ontwikkeling van hun eigen identiteit en stijl zijn voor jonggivers belangrijk.

Givers

GiverLogo

Givers zelf vinden hun eigen leefwereld vaak nogal verwarrend, verrassend, moeilijk te vatten… en dat is meteen ook één van de kenmerken van de jongeren die jou zijn toevertrouwd.

Om als leiding toegang te krijgen tot hun leefwereld zijn er meerdere sleutels. De indeling is zeker niet strak, verschillende sleutels passen op verschillende deuren. Sommige hebben raakpunten, andere overlappen elkaar, maar samen vormen ze de complexe wereld van gidsen en verkenners.

Jins

JinLogo

Jin-watte?

Jin staat voor 'Jij en Ik een Noodzaak' en vormt de oudste tak binnen Scouts en Gidsen Vlaanderen.  Bij zeescouting noemen we ze loodsen.

Leeftijd: grenzeloos?

Jins zijn 17 of 18 jaar.

Wat houdt dat allemaal in?

Jins zijn op zoek naar zichzelf en naar nieuwe ervaringen. Ze staan op het punt om belangrijke keuzes te maken en dromen en fantaseren er op los. Ieder op zijn eigen manier.

Jins leven één jaar intens samen en steken hun eigen jaar ineen. Al doende leren ze samenwerken en verantwoordelijkheden opnemen.

Wat gebeurt er doorgaans zoal in een jinjaar?

- Jins leven zich uit in hun laatste jaar als lid
- Wie weet werken jullie wel rond een thema, zoals 'Jin en Janneke', 'Jindows 98', 'Jincredibles', 'Jinja Turtles',...
- Daarnaast wordt er ook de kans gegeven om te proeven van het leiding-zijn
- Tussendoor staan enkele geldactiviteiten gepland om de kamp-kas te spijzen
- De groep hechter maken, samenleven op een echte Jinleefweek
- Een jinjaar in schoonheid eindigen op een geweldig (buitenlands?) kamp!

Groepsleiding

GroepsleidingLogo

Groepsleiding zijn is een nobele taak. Jij bent als een fakkel voor je groep. Jij bent de persoon die de groep door het donker gidst. Je loopt voorop en probeert je medeleiding mee op sleeptouw te nemen. Als fakkel hou je de groep samen met de nodige warmte en sfeer.

Bij jou brandt het vuur van engagement. Als groepsleiding ben je voordurende op zoek naar het evenwicht tussen groepsleing, leiding en vriend zijn. Het is niet evident om aan het roer te staan van een ploeg leiding die ook jouw vrienden zijn.

De stam

StamLogo

De stam bestaat uit oud-leiding die zich wegens studie- of andere bezigheden niet meer elke week met de scouts kunnen bezighouden maar die in geval van nood (bv. foerage op weekend, studerende leiding,... willen inspringen. Eén keer per maand komen die stamleden die willen bijeen voor één of andere activiteit.

naam: