Uniform

Een scouts of gids herken je aan zijn of haar uniform.
Draag je uniform met trots en toon dat je deel uitmaakt van een jeugdbeweging.
Voel je verbonden, maar durf ook je eigen touch toevoegen.
~ Scouts en Gidsen Vlaanderen

Truien, t-shirts en dassen verkopen we gewoon op ons lokaal. Deze kan je betalen via payconiq, overschrijving of cash .
Hemden, scoutsbroeken en rokken kan je kopen bij de hopper. Verder staat hierover wat meer uitleg!

Kapoenen
- das
Voor kapoenen vragen we enkel dat ze onze rood-blauwe groepsdas dragen. Deze is te koop aan het lokaal bij iemand van de leiding voor 7,5 euro.
Welpen
- scoutstrui
Van de welpen vragen we dat ze naast onze das ook onze blauwe groepstrui dragen, deze is te koop aan het lokaal voor 20 euro.

Jonggivers, givers, jins & leiding
- scoutstrui
- scoutshemd
Vanaf de jonggivers vragen we of de leden zich een scoutshemd aanschaffen. Dit geldt dus ook voor Givers, Jins en Leiding.
Kapoenen en welpen mogen natuurlijk ook al een scoutshemd dragen.

Scouts t-shirt
We hadden ook graag dat ieder lid een t-shirt van Sint-Lucas draagt, maar hier verplichten we niemand toe! Een T-shirt kost 10 euro.

Scoutsbroek of Scoutsrok
Een groene scoutsbroek of scoutsrok is niet persé nodig voor ons (al is het wel tof om er eentje aan te kopen aangezien het super stevige en handige broeken/rokken zijn ;) )

Waar een scoutshemd, broek of rok kopen?
  1. Bij een van de Hopper winkels: Hopper winkels en afhaalpunten.
  2. Via de Hopper webwinkel: www.hopper.be
  3. Informeer achter een 2de hands uniform bij vrienden, kennissen of aan het lokaal.
  4. Via de groepsleiding:
    • Als je de kledingmaat van je zoon of dochter weet, kan je ook altijd je bestelling doorgeven bij iemand van de groepsleiding. Zij zorgen er dan voor dat dit in orde komt.

Als je zoon of dochter uit zijn of haar scoutskleren is gegroeid mag je die kleren steeds mee naar de scouts nemen. Misschien dat één van zijn of haar vriendjes er nog een jaartje geniet van kan hebben!

gratis 2de hands scoutskleren
We hebben op de scouts heel wat truien, tshirts, dassen en hemden liggen van bijvoorbeeld verloren voorwerpen die nooit opgehaald zijn geweest of van ouders die oude scoutskleren van hun kinderen aan de scouts hebben gegeven.
Deze kan je altijd gratis afhalen, aarzel zeker niet om er iemand van de leiding over aan te spreken!

Het scoutshemd: welk embleempje hoort waar?

Voorkant

De meeste emblemen die op het hemd horen liggen op de scouts en zijn altijd gratis te verkrijgen! Anders kan je ze ook altijd kopen bij de hopper.

emblemen_voorkant

Beloftetekens

In je eerste jaar welp krijg je bij je belofte het rode wofje en in je tweede jaar op kamp het grijze wolfje. Deze zouden, zoals op de afbeelding hieronder, op het linkerborstzakje moeten komen.

Vanaf het eerste jaar jonggiver krijg je bij je belofte het algemene, groene, belofteteken en in het tweede jaar op kamp het Scoto teken
De betekenis hierachter kan je vinden bij rituelen & totems.
Deze twee tekens zouden naast elkaar op de plaats van de twee wolfjes moeten komen.
(Als je het jammer vindt om die twee o zo mooie wolfjes weg te moeten doen, mag je de jogi-beloftetekens ook altijd op het andere borstzakje hangen en de wolfjes laten hangen.)

Achterkant

Het jaarteken van het huidige jaar hoort zoals op de eerste foto boven het rechterborstzakje, maar alle jaartekens van de voorgaande jaren horen achteraan op het hemd van oud jaar nieuw. Zo kan je dus altijd direct zien hoeveel toffe scoutsjaren je al achter de rug hebt!!

foto van waar al de tekens op het hemd horen te hangen.

naam: